Genom ett fejkat telefonsamtal från ”chefen” lyckades en bedragare få en utbetalning på motsvarande 2,4 miljoner kronor från ett brittiskt energiföretag.
I takt med att den artificiella intelligensen blir allt bättre har det blivit enklare att luras med texter, bilder och videoklipp. Nu höjs även ett varningens finger för att det är möjligt att använda den nya tekniken för att få en person att låta precis som någon annan.
The Next Web rapporterar att bedragare nyligen lyckades förmå ett brittiskt energiföretag att betala ut motsvarande 2,4 miljoner kronor till ett konto i Ungern, detta efter att man använt sig av teknik för att imitera den tyska accenten hos företagets vd.
Personen som tog emot samtalet tyckte sig känna igen chefens uttal och anade inga ugglor i mossen. Nästa gång som lurendrejarna hörde av sig var man emellertid förvarnade och stoppade en andra utbetalning.
Än så länge är det emellertid ganska sällsynt att lurendrejarna använder sig av syntetiskt tal, bara ett av 636 samtal har skapats med hjälp av sådan teknik.
Företag som vill skydda sig mot företeelsen uppmanas att kräva någon form av bekräftelse innan en order från ett telefonsamtal utförs, till exempel via mejl.
Källa: IDG.se

Comments